zondag 23 mei 2010

Filet de protection


Vandaag is het panacotte in la douce France. Oftewel pinksteren en dan wordt er niet gewerkt. Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan. We hebben gisteren 310 vignes geplant. Maar om die te beschermen moet er een plastic hoesje omheen zodat de konijnen niet met onze wijn ervandoor gaan. Nu zitten die plastic hoejes op een rol van 100 meter. Per vignes heb ik een plastic huls nodig van 40 cm. Dat wordt du 250 keer knippen. Ik heb nog 3 rollen in de bestelling bij de cooperatie in St Cyprien en dat wordt dus nog heel vaak knippen. Het is alleen enorm warm hier dus heb ik het volgende ritme. Ik sla eerst een rij palen de grond in. Dat zijn er per rij ongeveer 25. Elke vigne krijgt een paal. Niet voor de het draadsysteem waar de ranken aan opgebonden worden maar om de stam recht te laten groeien. De stam is de eerste 4 jaar nog niet voldoende verhout om zijn eigen gewicht en dat van de ranken te kunnen dragen. Na 4 jaar haal je die palen eruit, en die verkoop je weer. In een eerder blog kan je lezen dat wij de plaen 2e hands van Eric Duclos hebben gekocht.

Na elke rij palen, ga ik naar de loggia en knip daar 25 van die filet de protection. Dan weer de 40 gr in en doe de filets om de paal en de vigens en sla weer 25 palen etc. Toch de hele dag mee bezig geweest. Vanaf 11:00 uur, eerlijk gezegd met een uurtje pauze. Maar tot 19:00 uur bezig geweest. Ach het lichaam went er aan. Vanochtend naar de markt in St cyprien geweest en fines de claire gehaald, Pic poule de Pinet erbij. Top!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen