dinsdag 25 mei 2010

1000 vignes




Om 6:00 uur gaat de wekker. Het belooft weer een warm dagje te worden en er is nog veel te doen. Dus vroeg aan de slag. Overigens is het hier om 6:00 uur nauwelijks licht. Om 6:30 verschijnt Daniel, hij staat op een eerder blog op de foto van het feest in Veyrines en zit links van Pascal. Mooie kerel. Met pensioen maar een harde werker zal later blijken. Pascal en Jeff (Jean Francois) komen er ook aan. In een razend tempo gaan ze planten. Om 9:30 zijn er 200 cf geplant en daarmee zijn ze alle 520 de grond in. Ik voorzie ze allemaal van een paal en geef ze water. Mooi het eerste terrain is klaar. Ik zie ze aan de overkant passen en meten. Daar blijkt een probleem. Robert en ik hebben het terrein verkeerd opgemete. Er passen geen 520 merlots op. Na veel passen en meten komen we tot 480 stuks. Daarmee is het strak ingepast met nog net ruimte voor de tracteur om te keren. Om 12:30 staat de helft van de merlots erin. Ongelooflijk! Nu nog palen en filet de protection en arose. Ik heb daar zelf geen tijd voor, transavia wacht in Bergerac op me. Het is onwaarschijnlijk heet voor mei. In de schaduw meten we 30.5 gr. Op het land dus ruim boven de 40. De mannen komen nog snel een biertje drinken en ik reken alle arbeid en de huur van de tracteur af. Om 18:00 uur ben ik thuis in Nederland en Pascal belt nog even om te melden dat alles is geplant en dat op 50 na ze besproeid zijn. Morgen voor 9:00 uur besproeit hij beide terreinen en gaat de filet de protection aanbrengen. Een maal per week moet er met de hand gesproeid worden. Dat is dus 1000 x 20 sec = 20000 sec is toch 6 uur werk. Ik reken Pascal dit voor en hij zegt, dan doen we toch 8 seconden per vigne. Tja dat is ook een oplossing. Nu duimen dat de boel aanslaat. ik zie op de weersverwachting dat er wat regen verwacht wordt voor woensdag en donderdag. dat zou super zijn. In juli ben ik weer op La Lande en dan vervolgen we deze droom. Nu eerst in Nederland hard aan de slag, want van wijn verbouwen wordt je niet rijk. In Frankrijk is er een gezegde. Hoe kom je aan een klein fortuin? Door met een groot fortuin te beginnen en dan een wijgaard te nemen. A bientot!

1 opmerking:

  1. Mooi verhaal. En ik maar denken dat ze daar alleen maar vakantie vieren en wijn drinken

    BeantwoordenVerwijderen