woensdag 22 februari 2012

Ford 2000 pour Domaine Les Frères H.

Pascal bleef de afgelopen dagen aandringen op de aanschaf van een tracteur. En steeds kwam hij op de proppen met van die oude beestjes. Ik ben daar niet zo van en had als alternatief de micro tracteur uit Beynac. Een prima formaat voor onze wijngaard, dacht ik. Toen ik deze micro voorstelde aan Pascal was het vernietigende antwoord "c'est pour le jardin". Dan houdt het op. Dus weer met hem de site van www.agriaffaires.fr en www.leboncoin.fr doorgeploegd. En elke keer weer tracteurs uit mijn kleutertijd die zo goed waren volgens Pascal! Ik ben overstag gegaan en op anderhalf uur rijden was een mooie Ford 2000 te koop. Om te beginnen was de 1,5 uur , 2,5 uur heen en 2,5 uur terug. Ten noorden van Bordeaux was een superbe Ford voor deux mille cinq cent euro te koop. Avez vous un GPS vroeg Pascal. Met de TomTom dus op pad die aangaf dat het 3uur en 10 minuten rijden was. Volgens pascal rij je 160 km altijd binnen de 1,5 uur. Bien sur. Dwars door alle wijngebieden van de St Emillion uiteindelijk aangekomen bij de meest onbetrouwbare Fransoos die ik ken. Een personage tres speciale. De Ford had maar 7000 uur gelopen terwijl er toch duidelijk 9600 uur op de meter stond. De handrem deed het niet maar dat was normaal bij een Ford. Maar ik was inmiddels wel verliefd geraakt op deze tracteur. Het is een erg mooi ding mooi geluid en zonder roest. Doet me denken aan russische techniek. Op Youtube zie je veel restauration filmpjes van deze tractor. en dat is niet voor niks. In de keuken met mr Raymond de deal gesloten, femme erbij voor de adminstrative. 2000 euro met een cheque en 500 handje contante. Pascal haalt hem van het weekend op en zijn schoonvader regelt de papieren in Perigueux. En Joost inderdaad, rode diesel. We krijgen een plastic opslagtank. Nu schijnt het zo te zijn dat diesel niet meer zo lang te bewaren is?

2 opmerkingen:

  1. haha, je opa moest eens weten.. een Fordje..Mais enfin, sjarmant dat je geen reclamefilmpje met Tractor-pulling erbij hebt gezet, maar een gewoon filpje met een 'rondje van de zaak'. Hum..Wist je dat er daarna nog een anti-reclame filmpje volgt van een uitermate slecht startend exemplaar? (je hebt toch wel een nieuwe accu bedongen heh?)Mbt Diesel en bewaren.. tja, zo'n Fordje..Ik gebruik 20 liter per 3 maanden.. en dan heeft een grotere tank niet echt veel zin. gewoon af en toe eens een grote kan vol.. Of zoals mijn vriendje doet, gewoon meer gebruiken door je eigen auto ook op rode diesel te laten rijden.. (oepsie..les Douaniers..)Maar met alleen die tractor als gebruiker kom je met 100 litertjes voorraad een jaar vooruit en bespaar je 100 euro. Tis dus meer voor de leut dan voor het Grote Geld.. En..voor het milieu natuurlijk heh. (het belastingmilieu in dit geval)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is wel de film met onze Ford 2000 met Pascal op de bok als testdriver!

    BeantwoordenVerwijderen