donderdag 9 mei 2013

Fighting the vineyard

Was het 3 weken geleden nog lekker rustig in de wijngaard, des te groter de ravage nu. Het onkruid is werkelijk de grond uitgespoten en was al voorbij de eerste draad gegroeid. Daarmee waren de vignes dus niet meer zichtbaar en tot overmaat van ramp begon het 's nachts te regenen en overdag lekker boven de 20 graden. Kortom je zag het onkruid groeien.
Ik heb eerst langs de rijen gemaaid. Dat heb ik gedaan met een debrousailleur. Een geweldenaar die ook stenen en takken verpulvert. Ik heb de herbes in het midden van de rij maar even gelaten voor wat het was en het staat ook wel mooi. Uiteindelijk moet het wel gemaaid worden want het houdt teveel vocht vast en dat is een eldorado voor de meeldauw.
Daarna met de debrousailleur, de handversie, met zo'n plastic draadje, het onkruid in de rij weggehaald. Dat draadje moet 3 mm zijn en rond. Je hebt ook vierkante versies tegenwoordig maar die beschadigen de stronk van de vignes teveel. Dit was echt een klote klus. Uren ben ik bezig geweest maar het resultaat is er naar. Het lastige is dat ik over 2 weken weer van voren af aan kan beginnen. Ik heb even overwogen om het onkruid weg te spuiten maar dat is toch wel erg zonde van onze bio ambities. Dat bio wijn duurder moet zijn is mij wel duidelijk....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen